zondag 26 juni 2011

interview peter de wit n.e.d. 161

                                                           Hallo Peter De Wit ,


Ik ben Joeri de la Ruelle, brandweerman-duiker als beroep . Ik surf reeds 20 jaar als hobby,waarvan de laatste vier jaar vooral speedsurfen.
Graag wou ik je de volgende vragen stellen:
-Schets eens kort je surf carrière.
Na ergens op mijn 12e te zijn gestart met tussen pozen, heb ik zeker tot mijn 30e recreatief gevaren vooral op het Amstelmeer in Noord Holland als daar in die periode eens een evenement was dan deed ik daar wel eens aan mee (North one hour/University of speed).
Ik was in 2005 nog vooral bezig met lekker springen en draaien op het Amstelmeer.
Hierna ben ik ingehaakt in het GPS gebeuren en heb in 2006 voor het eerst serieus mee gedaan met de USM, in 2007 was ik voor het eerst Nederlands Kampioen Speedsurfen en winnaar van de USM, deze plaats heb ik tot nu toe nog niet hoeven inleveren, ondanks dat het niveau in NL extreem is toegenomen en zich tegenwoordig op het gebied van speed kan meten met de wereldtop (PWA etc.)

-Hoe viel de overstap naar fanatic mee ,
Mijn eerste zelf gekochte board -na de ‘deur’ van mijn vader- was een Fanatic, daarna zijn er nog vele gevolgd met een korte uitstap naar JP, in 2005 kocht ik mijn eerste Falcon Slalomboard. Sindsdien heb ik geen andere merken meer gevaren, behalve om even te proeven…

-In hoeverre word je betrokken bij de ontwikkeling  van nieuwe schapes   en het testen ervan ?
Een paar jaar geleden heb ik via de importeur een speedboard laten bouwen dat kleiner was dan de “oude” speed voor de recorddagen op “de Brace” -een mooie baan bij laagtij op de Noordhollandse Waddenzee.
Ik mocht toen mijn wensen etc. rechtstreeks met Sebastian Wenzel (de shaper van Fanatic) delen, na nog een enorm aantal mails en testsessies etc. ben ik eigenlijk samen met Peter Volwater de ‘testbank’ geworden voor de Falcon serie, wij ‘keuren’ de proto’s en sturen door middel van onze bevindingen de richting van de R&D bij, zodat de boards ieder jaar beter en beter gaan presteren.

Ik heb met Peter de volledige 2011 serie getest voor de productie,  het jaar daarvoor was ik vooral nog aan het ‘becommentariëren’ hoe de 2009/2010 serie aanvoelde en zou moeten zijn...
Afgelopen jaar heb ook het mandaad gekregen van Fanatic om de twee huidige speedboards te ontwerpen in samenwerking met Sebastian Wenzel. Ik heb de volledige outline/bodemvorm/dekvorm/volumeverdeling in grove lijnen bedacht waarna Sebastian er twee super boards van heeft gemaakt.


Deze twee boards heb ik vorig jaar volledig mogen testen en ‘keuren’ voor productie… De 51 is op dit moment zelfs verantwoordelijk voor de 3e positie in de jaarranking van GPS-speedsurfing, niet gek dus.

-Licht eens de eigenschappen  van de laatste falcons  t.o.v. vorige generaties  toe .
De huidige 2011 serie Falcon’s (slalom) zijn de derde generatie V bodem boards na de Mono Concaaf bodems van 2006-2008. De huidige Falcons zijn door hun V bodems veel beter geschikt om in een veld met andere slalommers te varen de V bodem boards hebben namelijk minder last van de wake van andere surfers waar de Mono CC nog wel eens op vast kon lopen als je de wedstrijd als eerste over de start kwam, dan kon je door te blijven staan simpel de wedstrijd winnen.
De huidige boards zijn daarnaast ook in staat om de rider midden in het veld de concurrentie de baas te zijn door meer grip, power en controle maar vooral door de veel betere gijpeigenschappen in de chop.
Dit jaar zijn de boards vooral weer losser en sneller geworden dan de twee jaar ervoor.
Dit is ook het jaar waarin ik alle oude boards (inclusief de 79) heb weggedaan, simpelweg omdat ik geen condities meer kan bedenken waar de 2008 mono CC sneller zou zijn!
Ik vaar de Falcons graag met een iets kleiner zeil (111 met 7,0 bijvoorbeeld). Dit jaar kan dat weer zonder dat je om de oren gevaren wordt met een vergelijkbaar setje met de 2008 versie eronder. Stomweg omdat de nieuwe alles beter doet!!!
Ik vaar nu -in tegenstelling tot voor 2009- niet meer alleen op de vlakke stukken van het Amstelmeer, maar ben veel vaker te vinden in de chop omdat dit nu ook (lees juist!) leuk is geworden. De gijpjes lukken toch altijd en de controle is super.
Je kan het zo gek niet maken of je kunt het board blijven controleren, het commentaar dat ik heel veel heb gehad is dat mensen het board pas echt gaan waarderen las ze eens echt aan het vliegen zijn geweest de controle in de chop op zeer hoge snelheid is echt bijzonder.

-Wat vind je van de nieuwe speed plankjes en wat zijn reeds je behaalde snelheden ermee ?
en
Met andere woorden SUPER!! Ik gebruik bij vlagerig weer de 85, maar zodra de omstandigheden beter worden, pak ik direct de 51, want dit board is bizar fijn, enorme acceleratie, veel controle en looprust over de chop en gewoon erg snel!!
De 51 vervangt de geliefde oude Speed met glans. Op alle punten is dit board sneller, meer vergevingsgezind en easy to use dan z’n voorganger met als enorme plus een gigantisch inzet bereik heerlijk board op het ziltenat met de 7.0 en gewoon bizar goed met de 5,5 in de ruigste condities.
Als ik de snelheden ruim over de 80 zie gaan, dan is de 45 aan de beurt en die gaat zeker records breken!! (nu al 88 in 1 sec).
-Welke vinnen  gebruik je onder je huidige bordjes  en waarom ?
Ik vaar speed bijna altijd met de customs van Caspar Verhaagen en met de Select S10/S11 in slalom condities.
Met Caspar ontwikkel ik de speedvinnen, zodat ik de power en efficiëntie naar de max kan brengen, dit lukt aardig ;-))
Onder de 45 vaar ik nu ook wel eens een widebase van Tectonics, omdat die het speedsurfen op ‘tandenstokers’ net even makkelijker maakt… wij zijn niet het plan om zelf ook nog een widebase te ontwikkelen, daar zijn er al genoeg van.

-Kun je ook wat trim tips geven  ( hoe gaan de 2011 bordjes het snelst )?
De 2011 boardjes gaan het snelst met een iets stijvere vin (S10/Caspar/S11 ipv de softere G10 vinnen) vind ik, maar dit heeft zeker ook te maken met de vaarstijl van de rider.
Het gevoel dat je moet zien te bereiken met de Falcons is dat je minder dan de helft van de tijd met de bodem contact met het water hebt. Dit betekent in de praktijk dat je het board behoorlijk kan laten vliegen, door de bodemvorm en door de verlaagde masttrack kun je ongelimiteerd gas geven, zonder dat het board van de koers wijkt, hierdoor kan de 2011 op een vrij krappe koers behoorlijk wat snelheid opbouwen en uitbouwen (halve wind ruim 60km/u) en dan pas de speedrun beginnen is natuurlijk een enorm voordeel...
-Hoe komt het volgens jou de er zo veel Nederlandse top speeders zijn ?
Door de USM’s en de GPS-speedsurfing website, dit heeft zoveel mensen aangetrokken dat er veel talent is komen bovendrijven.
Niet onbelangrijk is dat we in Nederland een aantal redelijke- en een paar bijzonder goede speedspots hebben waar we met elkaar ieder jaar verschillende keren kunnen meten en verbeteren.   
      
-Wanneer moet de 50 knots er aan geloven ?
Ik vind dat een lastige vraag en misschien vraag je hem wel aan de verkeerde…Ik ben zelf meer een man van de onderlinge strijd en techneut dan een ‘record hunter’.
Maar het is fair om te zeggen: any moment…
Is het enkel wachten op de goede condities  of beter materiaal   of iemand die gek genoeg is om bepaalde risico’s te nemen ?
Het materiaal is snel zat.. Ik vaar al 88 km per uur in een flauwe 35 knopen wind, maar de omstandigheden en/of zo’n ‘gek’ zijn voorlopig nog wel nodig.
-Welke vooruitzichten heb je nog wat betreft surfen ?
Ik denk dat ik mijn techneut functies lekker ga voortzetten en verder lekker doorsurfen en af en toe een USM/NK die ik wel probeer te winnen natuurlijk J

Alvast bedankt voor je medewerking bij dit interview.

Joeri de la Ruelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Over mij

Mijn foto
no guts no glorie no pain no gain